Jak się wyspać w krótkim czasie? Takie pytanie zadają sobie przeważnie osoby, nad których głowami wisi masa ważnych obowiązków. Czy czas na sen to zbytni luksus? Czy możemy mieć wpływ na efektywność snu? Co zrobić, by się wyspać? Zapraszamy do dalszej części artykułu.

Gdy czasu brak…

Zajęci biznesmeni, osoby, na których ciąży odpowiedzialność i masa zadań, studenci przygotowujący się do egzaminów, zabiegani ludzie, wszyscy ci, dla których doba wydaje się  stanowczo za krótka, szukają sposobów, by skrócić czas przeznaczony na sen i jednocześnie pozostać rześkim i wyspanym.

Najprostszym sposobem wydaje się zarwać noc, pracować do późna lub obudzić wczesnym rankiem, by wydłużyć dzień. Jest to jednak rozwiązanie krótkotrwałe. Organizm szybko upomni się o swoją dawkę relaksu.

Czy można samemu regulować dawkę nocnego odpoczynku? Po co nam sen?

Czy człowiek może żyć bez snu?

Odpoczynek nocny, podobnie jak oddychanie, picie i jedzenie należy do najważniejszych potrzeb fizycznych organizmu ludzkiego.

Człowiek pozbawiony możliwości snu przez 24 godziny traci stopniowo możliwość koncentracji, czas reakcji ulega spowolnieniu, staje się powolny i drażliwy. Im dłużej trwa bezsenność, tym więcej pojawia się niepokojących objawów. Oczy reagują bólem na światło, obraz się zamazuje, słuch staje się przewrażliwiony, następuje nieznośny ból głowy i mięśni.

Proces myślenia jest poważnie zaburzony, a motoryka staje się chaotyczna. Mogą pojawić się halucynacje, nudności i objawy grypopodobne. Dłuższy okres bez snu prowadzi do śmierci.

Sen jest niezbędną częścią życia człowieka. Podczas odpoczynku sennego, organizm ludzki regeneruje się, zdrowieje, naprawia, rośnie, a nawet chudnie. Mózg potrzebuje snu do uporządkowania danych zebranych z całego dnia, do naprawy połączeń komórkowych i tworzenia nowych. Sen wzmacnia funkcje pamięciowe i umiejętność koncentracji.

Właściwa higiena snu zapewnia organizmowi człowieka dobre zdrowie i znakomitą kondycję psychofizyczną. Ile snu zatem jest potrzebne, by funkcje zdrowotne zostały zachowane?

Jak długo trzeba spać, by się wyspać?

Każdy z nas jest inny i ma różne potrzeby odpoczynku sennego. Przyjmuje się jednak, że do właściwego funkcjonowania, organizm ludzki dorosłego człowieka potrzebuje od sześciu do ośmiu godzin na dobę.

Jakie zwyczaje wprowadzić do życia, by wstać rano wypoczętym i wyspanym? Jak się wyspać w krótkim czasie?

Po pierwsze: rutyna.

Ustabilizowany cykl dzienno-nocny, stałe godziny snu i rannego budzenia poprawią jakość życia i snu. Organizm ludzki łatwo zaprogramować i powtarzając przez kilka dni czynność zasypiania i wstawania o tej samej porze, nauczymy go, by był senny i zmęczony w czasie przed snem oraz wypoczęty i gotowy do działania rano.

Zastanów się jaka ilość snu zapewnić Ci najlepszy odpoczynek i postaraj się przez tydzień trzymać ustalonych godzin. Zegar biologiczny ustawi się według nich, a Ty odczujesz znaczną poprawę jakości życia.

Po drugie: wygoda, cisza i spokój

Człowiek najlepiej odpoczywa śpiąc w czystym i wygodnym otoczeniu, gdzie panuje mrok i cisza. Postaraj się o wygodne łózko, dobrany do wzrostu i wagi materac, czystą, przewiewną pościel. Otwórz okno na noc lub jeśli nie lubisz spać przy otwartych oknach, wywietrz pokój przed snem. Obniż temperaturę do 18-21 stopni. Zadbaj o wytłumienie hałasów oraz zaciemnij sypialnię.

Po trzecie: jedzenie i picie przed snem

Przyjmuje się, że nawet wypita do obiadu filiżanka mocnej kawy może zakłócić nocny sen, jeśli minęło mniej niż osiem godzin od położenia się do łóżka. Postaraj się unikać coli, kawy i mocnej herbaty na kilka godzin przed snem. Ostatni posiłek zjedz 2 -3 godziny przed snem i postaraj się, by nie był zbyt obfity. Ciężko się zasypia z pełnym żołądkiem, a organizm, zamiast skierować energię na regenerację, będzie pracował nad strawieniem późnej kolacji.

Unikaj alkoholu przed snem, gdyż wbrew obiegowej opinii wcale nie ułatwia zaśnięcia. Toksyny zawarte w alkoholu będą zakłócały należytą regenerację i rano obudzisz się zmęczony.

Po czwarte: sport to zdrowie, lecz…

Codzienna dawka ruchu jest niezwykle ważna dla dobrej kondycji człowieka w każdym wieku. Pobudza metabolizm i ułatwia zdrowy, regenerujący sen. Jednak wysoka aktywność fizyczna późnym wieczorem może wpłynąć pobudzająco na organizm i sen stanie się niemożliwy. Temperatura człowieka podnosi się w trakcie wysiłku fizycznego i utrudnia zasypianie.

Unikaj siłowni i innych aktywności fizycznych w nocy i późnym wieczorem.

Po piąte: odsuń problemy na bok

Gonitwa myśli przed snem, układanie planów na następny dzień, analiza emocjonujących zdarzeń i stres skutecznie potrafią wybić człowieka ze snu i na wiele godzin zawiesić we frustrującym stanie. Jak sobie z poradzić z natrętnymi myślami?

  • Spisz na kartce lub w pamięci telefonu sprawy do załatwienia na jutro. Twój mózg nie będzie musiał ich pamiętać
  • Poczytaj książkę, by zająć umysł innymi tematami. Książka działa znacznie lepiej niż telewizor, gdyż angażuje wyobraźnię i wycisza umysł
  • Napij się ziołowej herbaty na bazie melisy. To delikatny środek uspokajający, który odpręży Cię i ułatwi zasypianie
  • Ćwicz medytację. Zadania oddechowe pozwalają na uporządkowanie myśli i zapanowanie nad problemami. Głęboki, relaksujący oddech pozwoli na szybszy sen i dotleni mózg