Długi, zdrowy i spokojny sen maluszka skupia większość uwagi młodych rodziców. I słusznie, gdyż podczas snu dziecko rośnie, rozwija się i regeneruje. Jak długo powinno spać dziecko? Drzemka – dobra czy zła? Do kiedy dziecko śpi w dzień? W dalszej części artykułu postaramy się przybliżyć Państwu kwestię snu u dzieci. Zapraszamy!

Do kiedy dziecko śpi w dzień

Spis treści:

  • Ile snu potrzebuje dziecko?
  • Co wpływa na spokojny sen u dziecka? Zasady higieny snu

Ile snu potrzebuje dziecko?

Niezmiernie trudno jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Każdy z nas, dorosłych jest bowiem inny, a z dziećmi jest podobnie.

Jedno dziecko w rodzinie jest uosobieniem spokoju i pogody ducha. Może spać bez przerwy pełne osiem godzin w ciągu nocy, począwszy od chwili narodzin, aż do ukończenia pełnoletności, a jego brat czy siostrzyczka mogą mieć zupełnie odmienny temperament.

Powstało wiele mitów i półprawd związanych z „idealnym czasem na sen” u małych dzieci, których nie będziemy tutaj powielać. Odniesiemy się do badań Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu z 2016 roku i raportu, którego opracowania można znaleźć w sieci.

Amerykańscy badacze na podstawie analizy dostępnych publikacji stworzyli profil snu dzieci w różnym wieku. Nie jest to wiedza ścisła, a raczej swoiste widełki, ramy czasowe, by wspomóc rodziców dzieci i lekarzy zajmujących się zagadnieniem snu u najmłodszych.

Najmłodsze dzieci, czyli noworodki do czwartego miesiąca życia mogą spać nawet do 20 godzin dziennie.

  • Od czterech do dwunastu miesięcy – od 12 do 16 godzin na dobę.
  • Dziecko od roku do drugiego roku życia – od 11 do 14 godzin/dobę.
  • Między trzecim a piątym rokiem 10 – 13 godzin na dobę
  • Od szóstego do dwunastego roku – 9 do 12 godzin na dobę
  • Od trzynastego roku życia do uzyskania pełnoletności (18 lat) – 8 do 10 godzin na dobę.

Należy dodać, iż zaleca się, by dzieci spały w ciągu dnia do piątego roku życia.

Co wpływa na spokojny sen u dziecka?

Według dr Magdy Kaczor, cenionej ekspertki od snu u dzieci, jednym z trzech głównych czynników mających wpływ na leczenie bezsenności u najmłodszych, jest higiena snu.

Zasady higieny snu:

  • Sypialnia dziecka powinna być miejscem cichym, ciemnym, pozbawionym silnych bodźców.
  • Dziecko powinno być kładzione spać o stałych porach. Równie ważne jest, by pobudki były regularne. Ramy czasu snu pozwolą dziecku wyregulować rytm snu i aktywności dziennej.
  • Rodzice powinni wprowadzić rytuał przed snem, polegający na tych samych, codziennych czynnościach, np. kąpiel, czesanie, pielęgnacja, opowiadanie bajek itp.
  • Dzieci w starszym wieku powinny unikać przed snem napojów o wysokim stężeniu cukru czy zawierających kofeinę.
  • Poczytaj mi, proszę! Czytanie dziecku książek przed snem to nie tylko chwila wyciszenia, ale też zacieśnianie więzów emocjonalnych, pozytywne wrażenia płynące ze słuchania głosu rodzica, ćwiczenie wyobraźni i kreatywności.
  • Nauka zasypiania we własnym łóżeczku
  • Ograniczenie czasu przed ekranem smartfonu, telewizora czy tabletu na rzecz książki pozwoli uspokoić myśli starszym dzieciom i wyciszyć emocje.
  • Zalecana jest mniejsza aktywność fizyczna w drugiej części dnia.
  • Posiłki na śniadanie powinny być bogate w tryptofan i witaminę B. Źródłem tryptofanu jest m. in. banan, mięso, ryby, nabiał, rośliny strączkowe, spirulina.
  • Pobudka w jasnym pokoju, przy świetle dziennym w naturalny sposób pobudzi do działania przesadkę mózgową dziecka i łagodnie wprowadzi w pogodny nastrój.

Drzemka w ciągu dnia – dobra czy wręcz przeciwnie?

Na forach internetowych przeczytać można, iż małe dziecko nie wypocznie wystarczająco, jeśli drzemka w ciągu dnia będzie krótsza niż jedna godzina. Czy powinniśmy zmuszać dziecko do długiej drzemki?

Niezwykle trudno odnieść się jednoznacznie i merytorycznie do powyższej tezy. Jak wcześniej wskazywaliśmy, dzieci mają indywidualne potrzeby związane z długością snu. Podobnie odnosi się to do drzemek w ciągu dnia.

Organizm dziecka jest cudownym mechanizmem i w naturalny sposób dostraja ilość snu do swoich potrzeb. Jeśli drzemka malucha trwa 15 minut, to prawdopodobnie tyle czasu potrzebuje na zregenerowanie się.

Nie zaleca się również, by ograniczać dziecku sen w ciągu dnia. Niektórzy rodzice wychodzą z założenia, iż brak drzemki spowoduje, iż dziecko wcześniej położy się spać wieczorem i dłużej będzie spać rano, lecz efekt może być odwrotny od zamierzonego.

Zmęczony, rozstrojony maluch może mieć trudności z zaśnięciem wieczorem, nie wspominając o złym nastroju, płaczu i nerwach rodziców, by położyć malucha spać.