Na stronach kolorowych czasopism dla przyszłych rodziców można znaleźć wzruszające zdjęcia przedstawiające małe, śliczne, śpiące niemowlęta. Rzeczywistość jednak czasami sprawia przykre niespodzianki, a śpiące aniołki ze zdjęć pozostają wyłącznie w strefie marzeń młodych rodziców. Ile śpi noworodek? Co zrobić, by maluch zasnął? Jak zapewnić dziecku długi, zdrowy, spokojny sen? Kilka rad z poniższego artykułu pomoże przetrwać rodzicom trudny okres niemowlęcych nocy. Zapraszamy!

Ile śpi noworodek? Jak zapobiegać problemom ze snem u dzieci?

Ile śpi noworodek? Co mówią eksperci?

Internet pełen jest grup i forów poświęconych problemom młodych rodziców. Nic nie rozpala emocji mocniej niż problematyka snu i karmienia noworodków oraz małych dzieci.

Dobre rady doświadczonych rodziców czy lekarzy mieszają się jednak z przesądami i mitami. Jak rozróżnić przydatne informacje od mylnych przekonań?

Na początek dobrze sięgnąć po porady ekspertów.

W sieci można znaleźć interesujące wnioski z badań przeprowadzonych w 2016 roku przez Amerykańską Akademię Medycyny Snu. W opracowaniu czytamy, iż kilkunastu badaczy zbierało prawie przez rok publikacje na temat snu u dzieci.

Na podstawie uzyskanych danych badacze przedstawili własne wnioski. Co ciekawe, naukowcy byli w stanie stworzyć ramy snu dla dzieci dopiero powyżej czwartego miesiąca życia.

Młodsze noworodki (od urodzenia do ok. czwartego miesiąca) wymykają się statystykom i trudno ustalić dla nich sztywne widełki czasowe. I to jest bardzo ważna informacja dla młodych rodziców.

Oznacza to, iż długość snu i ilość drzemek w ciągu dnia jest kwestią absolutnie indywidualną i dostosowaną do każdego dziecka osobno. Najmłodsze dzieci mogą spać o każdej porze dnia czy nocy i w dowolnej konfiguracji godzinowej.

Jedynie przyrost masy ciała i ogólny stan zdrowia niemowlęcia mogą wskazywać rodzicom i pediatrom czy dziecko rozwija się zdrowo i prawidłowo.

Jak zatem kształtuje się rama czasowa snu dla dzieci starszych niż cztery miesiące?

Od czwartego miesiąca do roku dziecko może przesypiać od 12 do 16 godzin na dobę, wliczając drzemki w ciągu dnia.

Powyżej roku, aż do ukończenia dwóch lat życia, czas na sen u dziecka może trwać od 11 do 14 godzin na dobę (z drzemkami).

Drzemki w ciągu dnia mogą się powtarzać do piątego roku życia, a całościowy czas snu może wynieść od 10 do 13 godzin na dobę.

Dzieci w wieku szkolnym (od 6 do 12 lat) powinny przesypiać od 9 do 12 godzin w ciągu doby, a w starszym wieku: 8 – 10 godzin.

Złote zasady spokojnego snu

Jak widać w poprzednich informacji, dzieci indywidualnie ustalają sobie dokładną ilość snu, zgodnie z wymaganiami organizmu, stanem zdrowia, poziomem zmęczenia, emocjami itd. Nie oznacza to jednak, że rodzice nie mają wpływu na jakość snu u dziecka i że nie mogą poprawić warunków do odpoczynku nocnego.

Zdrowy, mocny, spokojny sen jest niezwykle ważny dla młodego organizmu oraz dla prawidłowego rozwoju mózgu. Dziecko rośnie podczas snu, regeneruje się, mózg szereguje uzyskane podczas aktywności dane i uczy się nowym umiejętności.

Jak poprawić warunki snu u dzieci?

Przedstawiamy poniżej kilka praktycznych wskazówek.

  • Ciemne, ciche miejsce do spania, dobrze wywietrzone i pozbawione silnych bodźców (np. telewizor, sprzęt grający, szczekający pies itp.)
  • Stałe czynności pielęgnacyjne przed snem. Wprowadzenie rytuału pozwoli wyrobić zdrowe nawyki. Kąpiel, smarowanie kremem, czesanie, mycie zębów uspokoi dziecko, nauczy systematyczności i powoli wprowadzi w czas odpoczynku nocnego
  • Czytanie lub opowiadanie bajek przed snem to nie tylko czas na przytulanie, uspokajanie, zacieśnianie więzi i budowanie relacji. To też wyrobienie szacunku dla książek, rozwijanie i pobudzanie wyobraźni. Ważna chwila zarówno dla rodziców, jak i dzieci
  • Samodzielne zasypianie we własnym łóżeczku z odpowiednim materacem
  • Odstawienie ekranów przed snem. Tablety, telewizor, telefon czy komputer pobudzają mózg dziecka przed snem, zamiast go wyciszać.
  • Kolacja nie powinna być zbyt obfita, a napoje pozbawione cukru i kofeiny
  • Stałe ramy czasowe zarówno przy kładzeniu spać, jak i wstawaniu
  • Pobudka powinna współgrać ze światłem dziennym